dimecres, 28 d’octubre de 2009

Actualitat Educativa

A seminari hem començat amb l'activitat sobre l'actualitat educativa. Consisteix en presentar les notícies/articles d'opinió més importants per parella/trio i destacar-ne una. Aquesta setmana l'hi tocava a la Mònica, la Laura i amí.
De totes les notícies que teníem vam destacar una del diari El País titulada: La "gorda" y el "llorica" de la clase (deixo l'enllaç per si algú està interessat).
En general, ens parla d'una professora del CEIP La Canonja (Tarragona) denunciada pels pares d'alguns alumnes per maltractament. Segons ens diuen el maltractament era tant físic; els tirava un estoig perquè callessin, els esgarrapava i els pessigava, com psicologic; ja que a una nena l'etiquetava com "la gorda" tenint problemes de tiroides, a un altre com "el llorica".
La mestra es va defensar dient que els alumnes l'hi feien bulling. La sentencia desacredita aquesta versió, a conseqüencia, li han obert un expedient i quatre anys d'inhabilitació.

Està clar que es tracta d'un cas fòra de l'ho normal.

A partir d'aquí vam debatir a seminari diverses qüestions:
  • Com actuariem des del punt de vista del mestre i del alumne.
  • Que fer per evitar aquestes situacions.
  • Reflexió conjunta sobre la notícia.

dimarts, 27 d’octubre de 2009

Llenguatge audiovisual

Aquest tema l'hem treballat a partir d'una conferència de Guillermo Orozco, del qual he tret idees molt interessants.

La imatge té un codi universal, tot i així, hi ha moltes maneres de veure-ho. Veiem imatges i les relacionem, però se'ns passen moltes, com poden ser els moviments de càmera, que encara que en un principi no se l'hi dóna gaire importància, els té.

L'educació ha de tenir en compte varis medis, principalment n'hi ha dos: el de la família i l'escola; un altre més secundari seria el propi medi. Tots tenim responsabilitat d'educar, el que es fa a casa, fa que s'interactui més o menys, igual que el professor a l'hora de preguntar. Si no se'ls presta atenció, veuran la tele més estona, chatejaran més, etc. Els mitjans de comunicació tenen molta responsabilitat, ja que tenen un efecte educatiu.

Tot i que les imatges poden ser molt explicatives, normalment van acompanyades de la paraula. Per tant, s'utilitzan per complementar. Hem de tenir present, que la imatge i la paraula són llenguatges diferents.

Del llenguatge audiovisual, igual que en altres àmbits, el que es pot aprendre de manera autodidàctica és bastant, però no suficient. Guillermo Orozco ens comenta una frase: "Las nuevas generaciones vienen con el chip puesto." Ell, igual que jo, no hi està d'acord. Fa falta gent que entengui del tema per poder explicar-nos i aclarir-nos els nostres dubtes, per tal de poder aprendre.

Per concloure podríem dir que hem de ser conscients que la càmera no reflecteix la realitat, reflecteix el que vol. Tot i així, la imatge és universal.
Per tal d'aprendre aquest aspecte, vam veure un anunci on ens venien roba i material escolar pels infants, però la qüestió era fixar-se en aquells valors que a primer cop d'ull sens poden passar. Un cop vist, entre tota la classe vam destacar uns valors:
  • Ritma, lent quan ens volia remarcar algun aspecte, en el cas del vídeo les malifetes.
  • Llum, de fosc a clar, els nens buscan el pati, "paradís", màxima llum.
  • Música, comença quan acaba la classe, el professor vocalitza però no se'l escolta només el rellotge esperant el moment. La cançó és un bals que va accelerant com forme ens acostem al pati.
Apart d'aquests factors n'hi hauria altres a tenir en compte, com ara els gestos, la posició de la càmera, entre d'altres.

A continuació, he penjat el vídeo del anunci del cotxe Seat Altea XL.



En aquest, podem destacar factors comentats anteriorment com:
  • Llum, en un principi, ambient més fosc, com forme el monstre creix a causa de ser estimat, augmenta la intensitat de la llum, més claror.
  • Música, en aquest anunci juga un paper molt important, ja que en els moments de màxima felicitat és forta i clara, en els moments més tristos és baixa. Sobretot es dóna èmfasi a la cançó que canten en l'anunci, ja que ens recorden que l'estimen.
  • Ens el relaciona amb l'antic anunci del mateix producte, ja que podem veure al porquet que va quedar sol. Això, és molt bo ja que alomillor no te'n recordes de què anunciava però ràpidament fas la relació.
  • Expressió, també juga un paper molt important, el estat d'ànim de la nena és el mateix que el del monstre Brother. Expressió positiva i alegre, música forta; expressió trista i negativa, música fluixa.
Es podrien destacar molts altres aspectes.

dilluns, 26 d’octubre de 2009

Els documents de google

Per tal de treballar els documents de google, vam partir del tema dels ordinadors a l'aula. A partir d'aquí, mitjançant la col·laboració de tots els companys del grup vam dur a terme un document de text, unes diapositives per a la presentació i per finalitzar, un formulari.

  • En el document de text vam fer com un índex del possible treball.
  • En la presentació vam fer unes diapositives fent un resum del tema dels ordinadors a l'aula, a partir del índex fet anteriorment.
  • En el full de càlcul vam fer un formulari que podrien respondre alumnes,pares i mestres.
Amb aquesta activitat hem pogut observar l'ho pràctic que són els documents google i la facilitat amb que es treballa. D'aquesta manera és més senzill treballar en grup ja que cadascú des de casa treballa al mateix document i es poden veure correccions, inclús, anotar comentaris.
Penso que és una eina que utilitzarem o almenys ho tindriem que fer.

diumenge, 25 d’octubre de 2009

Qui ets tu?

Per tal de treballar la descripció vam fer una exposició fotogràfica. L'activitat consistia en fer una fotografia d'algun company de classe i exposar-la davant de tots.

Aprenent en molts sentits

Jo vaig triar l'Anna perquè és una persona molt oberta i molt simpàtica. Però, el que més em va sobtar d'ella, tot i ser una persona molt "fiestera", va ser la seva dedicació i esforç als estudis. Per això, vaig triar la foto de l'L perquè, com tots, som nous en la universitat i per tant,aprenents. Ella apart d'això, s'està traient el carnet de conduir i esperem que aviat aconsegueixi el seu propòsit.
Un altre idea de la foto va ser el fons de color verd (tot i que en la foto no es pot apreciar gaire) ja què és el seu color preferit, el que ens designa una persona amb molta esperança.
Físicament veiem a una persona d'una estatura normal, amb un look molt personal. Té els ulls marrons amb tons verds, si no m'equivoco i duu molts pírcings en les orelles i un en la boca.
En general l'Anna és una persona que val la pena conèixer i de la qual es poden aprendre moltes coses.

Descriure escriure

Per tal d'estudiar el codi escrit i el codi oral hem utilitzat l'article de Cassany, D. (1987). Descriure escriure Barcelona: Ed. Empúries on ens explica i ens compara aquests termes.

A partir d'aquí a classe hem comentat les característiques del text/discurs que són les qualitats que tenen quan actuen eficaçment en una situació comunicativa i l'hem difenciat en:
  • Descriptiva: les que analitzen i expliquen el funcionament d'algun expecte lingüític.
  1. Coherència: selecciona la informació rellevant de la que no n'és. A més a més, estableix una relació lògica entre les diferents parts d'un text o discurs, tenint en compte la seva estructura.
  2. Cohesió: conjunt de relacions o vincles de significat que s'estableixen entre diferents elements o parts del text i que permeten al lector o al oient interpretar-los amb eficàcia.
  3. Adequació: el grau d'adaptació d'un discurs o text a la seva situació comunicativa, tenint en compte, la varietat dialectal i el registre.
  • Prescriptiva: les que determinen normes d'ús.
  1. Correció: norma explicita d'ús en una comunitat lingüística, aquesta norma l'estableix l'autoritat lingüística de territori. A Catalunya IEC.
  2. Variació: es refereix els trets estilístics i expressius d'un discurs d'acord amb dterminats valors socials.

En l'article trobem que el codi escrit i l'oral són diferents, però que en moltes situacions es complementen.

dimecres, 21 d’octubre de 2009

Va de mestres

Avui a seminari hem fet entrega del treball del llibre Va de mestres de Jaume Cela Ollé i Juli Palou Sangrà. La manera de treballar a classe m'ha semblat molt interessant, ja que no ha sigut arribar i entregar el treball; sinó que l'hem analitzat entre tots. Això ens ha servit per veure diferents punts de vista i poder resoldre petits dubtes que ens haguessin sorgit. En general hem arribat tots a les mateixes conclusions.
Aquest llibre és molt interessant per a qualsevol persona que vulgui ser o sigui mestre, també és molt útil per aquelles persones que estiguin amb la canalla. Com s'ha comentat a seminari, és un llibre que tindríem que tenir present durant tota la carrera, inclòs un cop acabada. M'agradaria destacar un fragment que m'ha agradat i diria què és una idea fonamental, com diuen en el capítol: Vocació o Professió? (2008, 18) "I és aquesta Rosa concreta la que et crida i et diu: Et necessito. I és a aquesta Rosa a qui tu allargaràs la mà i l'ajudaràs a avançar mentre tu -i aquesta és la grandesa de la nostra feina- avançaràs amb ella." Amb això ens fan veure que aquesta feina és vocacional, no podem deixar als infants que vagin sols, ens necessiten. Però, el més important és que nosaltres també els necessitem a ells. Ells aprenen de nosaltres igual que nosaltres aprenem d'ells.
En conclusió, un cop parlat a classe, si tingués que fer un altre cop el treball seria lleugerament diferent. Ja que amb el que hem comentat, aprofundiria en temes o els afrontaria des d'un punt de vista més complet. Tot això és gràcies a les reflexions fetes a classe.

dilluns, 19 d’octubre de 2009

El Llenguatge

Amb l'ajuda de l'article de TUSON, J. (1984). Lingüística. Barcelona: Barcanova (p.45-50) hem arribat o ens hem aproximat al que seria la definició de llenguatge.
El llenguatge és molt més que un medi de comunicació, com podrem comprovar.
Hem de tenir en compte diferents aspectes:
  • L'organització del entorn: amb el llenguatge reduïm i ordenem les diferents percepcions.
  • El pensament: és un element bàsic en la constitució del pensament i permet el discurs abstracte a diferents nivells.
  • La memòria: és indispensable com a suport tant individual com col·lectiu.
  • L'autoexpressió: ens permet el diàleg amb nosaltres mateixos, la reflexió sobre la nostra pròpia experiència.
  • Medi: resulta ser el més extens que posseïm els éssers humans.
Tots aquests aspectes ens farien arribar al que seria la definició general del llenguatge.

Programari lliure

Fa uns dies a classe vam treballar el tema dels mapes conceptuals. Llavors ens van parlar i explicar en que consistía el programa de CmapTools. La gran majoria no havíem escoltat parlar del programa, el qual autoritza els usuaris a compartir i criticar diferents tipus de models de mapes conceptuals. El més important del programa és el fet de poder crear una pàgina web automàticament per tal de modificar i posar en comú coneixements.
Per dur a terme aquesta pràctica, individualment teniem que crear un mapa conceptual sobre el programari lliure.



Com podeu observar aqui està el mapa conceptual sobre el tema, guardat com a imatge tenim el problema que no ens permet accedir a les anotacions sobre els diferentes temes. De manera que sempre és millor guardar-ho com a pàgina web. A continació us deixo l'enllaç sobre el meu mapa conceptual sobre Programari Lliure.

dimarts, 13 d’octubre de 2009

Blocosfera

Per finalitzar l'activitat que vam començar a classe sobre el tema de la blocosfere (varis blocs que interactuen sobre ells) m'agradaria donar la meva opinió sobre l'activitat i la utilitat que l'hi trobo.
L'activitat ha sigut molt interessant ja que ens ha proporcionat coneixements i eines que ens poden ser molt útils a l'hora de treballar en grup i a l'hora de comentar algun tema que tracti un altre company.
Per comprovar-ho vam fer grups de quatre, cinc persones on els components dels diferents grups havien de fer una entrada al bloc i entre els propis companys comentar l'entrada que havia realitzat. Així podem conèixer les opinions dels companys i ens poden comentar quines coses estan malament o quines coses es podrien millor.
Un cop realitzada l'activitat he tret conclusions molt positives en quant a utilitat en un futur.

dilluns, 12 d’octubre de 2009

Una escola, un món

L'última setmana a seminari vam estar parlant sobre les nostres antigues escoles de primària. Com eren? Quina disciplina hi havia? Com eren els professors? entre d'altres qüestions. En general, era fer un repàs a les nostres infàncies i dir quins records guardàvem. La meva sorpresa va ser la diferència de records que teníem cadascú de nosaltres, com la diferència enorme que hi havia entra les escoles (imaginava que hi hauria diferències, però no tantes). Totes eren diferents, pràcticament no hi havia cap que si semblés. L'activitat apart de conèixer millor els companys i saber una mica més d'ells, em va servir per reflexionar i preguntar-me al per què aquesta diversitat. Llavors em vaig adonar que cada escola és un món. I que hi ha moltes escoles a les quals jo no portaria el meu fill... Per tant, això m'ha de servir per reflexionar i pensar en el dia de demà en quina escola vull treballar. És a dir, com m'agradaria que fos l'escola on anés el meu fill.